Porsche 911

Porsche 911 to najbardziej bezkompromisowy, kultowy i sportowy model aut znanej na całym świecie firmy ze Stuttgartu. To właśnie dzięki niemu narodziła się legenda spod znaku Porsche. Czym przekonuje do siebie swoich bardzo bogatych kupców?

Porsche 911

Debiut Porsche 911 przypadł na rok 1963. Początkowo auto to było napędzane umieszczonym nad tylną osią sześciocylindrowym silnikiem typu bokser o mocy 130 KM. Tę konstrukcję zmieniono dopiero w 1989 roku. W 1975 roku świat ujrzał auto nazywane „najmocniejszym z mocnych”, czyli Porsche 911 Turbo. Posiadało ono 260-konny silnik, a także sztywne, choć lekkie nadwozie wykonane z obustronnie cynkowanych blach oraz nowe, lekkie, aluminiowe zderzaki typu crash bumpers. Dwa lata wcześniej z fabryki w Stuttgarcie wypuszczono najnowocześniejsze, najtrwalsze oraz najszybsze wówczas auto sportowe na świecie- Porsche 911 Carrera z typowym tylko dla niego stałym, tylnym spojlerem w kształcie „kaczego ogona”. Od 1989 roku zaczęły pojawiać się specjalne wersje Porsche 911- o coraz większych mocach i pojemnościach. Nowa 911-tka miała zwiększony rozstaw osi, elektryczne systemy, nieco inną stylistykę i silnik o pojemności 3,2 l i mocy prawie 230 KM. W 1990 roku Porsche 911 poddano kolejnym zmianom. Znów powiększono mu pojemność silnika (do 3,6 l) i dodano napęd na cztery koła (Carrera 4) oraz skrzynię Triptronic. W 1993 roku zadebiutowało Porsche 911 Turbo, pierwsza wersja tego legendarnego samochodu z dwiema turbosprężarkami, mocą silnika równą 408 KM i napędem na wszystkie koła. Rok później świat ujrzał nowy model Porsche 911- oznaczone wewnętrznie 993. Jego nadwozie zostało poddane liftingowi, wprowadzono m.in. pochylone przednie reflektory, a moc napędu podniesiono do początkowo 272 KM, potem do 286 KM. Był to ostatni model z silnikiem chłodzonym powietrzem. Pierwsze Porsche 911 chłodzone cieczą pojawiło się w 1998 roku (wersja 996). W nowym modelu moc silnika zwiększono do 300 KM (Carrera, Carrera 4S, GT2), a nawet 420 KM (Porsche 911 996 Turbo). Często krytykowano je za wygląd przednich reflektorów zintegrowanych z mniejszymi lampami. Rok 2005 był momentem debiutu generacji oznaczonej 997, mocniejszej i bardziej ekonomicznej od swoich poprzedniczek. Nową ofertę poszerzono o wersje czteronapędowe (Carrera 4 i 4S), zaś moc silnika podniesiono do 355 KM, a w Turbo- nawet do 480 KM (w 2009 r.- 493 KM). W tej wersji przywrócono także temu samochodowi tradycyjne, owalne reflektory. W 2010 roku zadebiutowało Turbo S z silnikiem o mocy 523 KM, posiadające typ napędu na wszystkie cztery koła zapożyczony od Cayenne. Rok później bazowa wersja Porsche 911 Carrera napędzana była mocą już 350 KM, a Carrera S- 400 KM (generacja 991). Zwiększono wówczas sztywność nadwozia i rozstaw kół, jednocześnie zmniejszając masę tego wozu. Porsche 911 w wersji 991 zapewnia komfort, bezpieczeństwo i jest ekologiczne. W niemieckich salonach zapłacimy za nie minimum 88 tys. EURO. W 2013 roku ma pojawić się nowa odsłona Porsche 911- GT3. Wyróżniać ją będzie pojawienie się na środku zderzaka dwóch rur układu wydechowego oraz wylotów powietrza chłodzącego tylne hamulce znajdujących się po bokach.

Mimo iż Porsche 911 pojawił się 49 lat temu, to nadal podbija serca kolejnych pokoleń miłośników motoryzacji. Niestety należy do bardzo drogich samochodów, więc decydując się nawet na używane egzemplarze, możemy zapomnieć o niskich cenach (minimum od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy złotych). Zakup takiego auta wiąże się również ze znalezieniem odpowiedniego warsztatu, ponieważ naprawy 911-tki nie są prostą sprawą.

Jak wygląda wnętrze Porsche 911? Silnik tego samochodu uruchamia się przekręcając kluczyk w umieszczonej zawsze po lewej stronie stacyjce. Wzrok każdego kierowcy przyciągają jedyne w swoim rodzaju układy zegarów i wskaźniki. Nawet starsze modele zawierają niemal wszystko to, posiadają na wyposażeniu współczesne sportowe samochody i są niezwodne, a także doskonale wykonane. Właściciele tych aut podkreślają, że żaden inny wóz nie może dać więcej przyjemności z jazdy niż Porsche 911. Według nich nie mają one żadnych wad.

Głównymi założeniami konstrukcyjnymi słynnej na całym świecie 911-tki są: zamontowany za tylną osią 6-cylindrowy silnik typu boxer, precyzja układu kierowniczego, perfekcja hamulców i klasyczny napęd. Całość tworzy niemal idealne właściwości jezdne. Tworzone jest w dwóch wersjach dwudrzwiowego kabrioletu lub coupe. Porsche 911 to wizytówka firmy ze Stuttgartu odnosząca wielkie sukcesy nie tylko na torze wyścigowym, ale przede wszystkim w sprzedaży. Od chwili swojej premiery 911-tki tworzą niepodważalną legendą i uważane są za samochodową doskonałość oraz esencję motoryzacyjnego stylu. Według wielu Porsche to nie samochód, lecz styl życia.

 

© 2017 Samochody. All Rights Reserved.