Smart Roadster

Smart Roadster już w roku swojego wprowadzenia do salonów zyskał miano kultowego. Może nie osiągał rewelacyjnych osiągów, ale nadrabiał nienaganną sportową stylizacją, bardzo dobrym zawieszeniem, ciekawym wnętrzem i tylnym napędem połączonym z niską masą. Czym jeszcze charakteryzowała się ta „drogowa zabawka”?

smart roadster

Wprowadzenie do salonów samochodowych Smarta Roadstera oraz Smarta Roadstera Coupe w maju 2003 roku nieco ożywiło segment klasy A. Z wyglądu nowy wytwór firmy Smart przypominał auta z lat 50. i 60. XX wieku. Silnik o mocy 82 KM i masa równa 790 kilogramom dawała 13, 2 kilogramów masy na jeden kilowat mocy, czyli całkiem dużą moc na jednostkę ciężaru własnego. Wpływało to na bardzo dobre właściwości jezdne tego autka. Z przyspieszeniem i zużyciem paliwa w Smarcie Roadsterze także nie było źle, do setki rozpędzał się w niecałe 11 sekund, a w mieście spalał 5,1 litrów paliwa. Niestety Smart Roadster okazał się tylko próbą uratowania przynoszącej coraz większe straty firmy. Ostatni egzemplarz ze wszystkich 43 tysięcy tego rodzaju auta wyjechał z fabryki pod koniec 2005 roku.

Wrażenia z jazdy Smartem Roadsterem wciąż są nadal bardzo przyjemne. To dwumiejscowe, dynamiczne i zwrotne auto pozwala na prawdziwe rozkoszowanie się jego, jakże łatwym, prowadzeniem. Może pochwalić się błyskawicznymi reakcjami na ruchy kierownicą, doskonałym trzymaniem się na zakrętach i wysokim komfortem jazdy. Smart Roadster ma mocno pochylone boczne szyby oraz spłaszczoną szybę przednią, dzięki czemu purystyczne, typowe dla sportowych aut wnętrze jest dość przestrzenne i zapewnia stosunkowo dużo miejsca. Pod tymi względami żaden samochód kompaktowy tej klasy nie jest mu równy.

Podczas pięknej, słonecznej pogody właściciele Smart Roadstera czy Smart Roadstera Coupe mogą delektować się otwartym niebem nad ich głowami, dzięki podwójnemu systemowi dachowemu Softtop (miękki dach) oraz Hardtop (twardy dach). Ten zdejmowany, dwuczęściowy i idealny do przewożenia w bagażniku dach można zamienić na inny- harmonijkowy, składany elektrycznie, który można całkowicie otwierać, nawet przy maksymalnych prędkościach.

Samochody te mają dobrą opinię wśród swoich użytkowników. Czasem zdarza się, że puści uszczelka w dachu kabrioletu, co spowoduje jego przeciekanie. Ponadto jednostka napędowa Smart Roadstera wymaga regularnego serwisu, w tym także wymiany oleju.

Dziś Smart Roadster nadal umie zwrócić na siebie uwagę swoim stylowym nadwoziem. Na szczęście jego cena już nie odstrasza, tak jak w 2003 r., kiedy kosztował blisko 100 tys. zł. Oferty jego sprzedaży są dość liczne na polskim rynku i można go nabyć już za 20 000 PLN.

Mimo swej niepraktyczności (mała kabina, niewielki bagażnik) niespecjalnie szybki, dwuosobowy Smart Roadster przynosi swoim użytkownikom wiele radości. Ma się wrażenie, że kieruje się miniwyścigówką. Kupując to auto, musimy się nastawić na pewnie niedogodności, ale rekompensuje je trwałość, lekkość i przyzwoita cena tej oryginalnej „drogowej zabawki”.

© 2017 Samochody. All Rights Reserved.